آشنایی با موسیقی متال

موسیقی متال
بحث در مورد پیدایش این نوع سبک رو در کتابهای بسیاری خوندیم و تکرار دوباره اون رو در این مطلب جالب نمیدونم . موسیقی متال زاده اعتراض است . اعتراض به مسائلی که شاید در تاریکی سایه ها محو شده اند وبعضی از آنها دیگر آنقدر عادی شده اند که شاید خود ما نیز کوچکترین توجهی نسبت به اون نداریم!موسیقی متال موسیقی فریاد است! و در عین حال آرامش خاص پس از فریاد را در ذهن شنونده ایجاد میکند . تمام ماها وقتی از موضوعی عصبانی میشیم و این خشم و عصبانیت ما به حد بالایی میرسه عصبانیت خودمون رو با قریاد نشون میدیم خیلی ها میگن که این داد و بیدادهای بی موردی که در این نوع موسیقی وجود داره همه برای یه سری تخلیه های روانی هستش و داد و فریادهایی بی مورد هستند! ولی واقعا وقتی مادری معتاد بچه ناقصی رو به دنیا میاره که حق زندگی رو از اون میگیره! و یا در برابر مسئله ای مثل جنگ! و کشتار دسته جمعی انسانها و یا در برابر صنعتی شدن بی حد و مرز جوامع و از بین بردن طبیعت و درختانی که در صورت نبودشان نابودیمان حتمی خواهد بود ! آیا میتوان وقتی این مسائل رو مطرح میکنیم لبخند بزنیم و فریادمان را در درون حبس کنیم و با ملایمت بر خورد کنیم! در واقع این نوع سبک اعتراض سازهایی هم میطلبه که این اعتراض رو تکمیل کنند . صدای گیتار برقی با افکتهای خاصی که استفاده میکنند در واقع بهترین گزینه برای این نوع سبک هستش همراه با صدای کوبنده و محکم درامز ! که بیس اونو تکمیل میکنه و هماهنگی خاصی که بین بیس و درامز در بعضی از آهنگها وجود داره واقعا حس جالبی رو در شنونده ایجاد میکنه و کلا صدای بیس نوعی حالت رمزآلود رو در این سبک ایجاد میکنه .

سازهای مورد استفاده در سبک متال
در متال اصیل و پایه از 3 ساز گیتار الکتریک و بیس و درامز استفاده میشه که باز در گروههای اصیل 2 نفر هستند که گیتار الکتریک میزنن که یکی زدن ریتم و دیگری لید رو بر عهده داره . (ریتم مجموعه ای از چند ریف (Riff) هستش که در زیر گیتار لید نواخته میشه و اکثرا 2-3 ریف هست که تکرار میشه ریف هم خودش میتونه مجموعه ای از Palm Mute هایی باشه ( پالم میوت تکنیک خاصی هستش که در سبک متال کاربرد بسیاری داره که دست راست که پیک یا مضراب رو میگیره روی قسمتی از انتهای بدنه گیتار جایی که سیمها وارد بدنه گیتار میشن ( Bridge ) قرار میگیره و بعد پیک روی سیمها زده میشه که صدای سیمها خفه شده و صدای جالبی رو ایجاد میکنه ) و یا ریف میتونه مجموعه ای از کوردهایی باشه که به صورت متناوب اجرا میشن که بسته به گرایش خاص موسیقی متال متفاوت هستند . ولی در کل وجود پالم میوت در بخش ریتم بسیار حائز اهمیت هستش . ) ( لید مجموعه ای از ملودیها و لیکهایی (Lick) هستش که روی گیتار ریتم نواخته میشه و گیتار لید کار تکنوازی و نواختن سولو رو بر عهده داره . لیک هم مجموعه ای از تنهایی هست که طبق قانون خاصی اجرا میشن و در اکثر سولو ها وجود دارند و شنیده میشن هر گیتاریستی از لیکهای خاصی استفاده میکنه که حالتی سلیقه ای داره و میشه گفت از روی ملودی ها و لیکهایی که گیتاریست از اونها استفاده میکنه میشه لهجه یک گیتاریست رو مشخص کرد ) گیتار بیس که حالت متداولش در سبک متال سازی هستش که از 4 سیم تشکیل شده ولی خوب بیس 5 سیم 6 سیم 8 سیم و ... هم وجود دارند . در حالت استفاده درست از بیس فضاهای خالی در موسیقی متال رو با بداهه نوازی خوب و قوی که از نوازنده بیس شنیده میشه پر میکنه ولی در اکثر گروهها هم هست که بیس همون نتهای گیتار ریتم رو میزنه با تفاوتی جزئی که میشه ایجاد این تفاوت رو هم به درامز مربوط کرد که در بسیاری جاها بیس با درامز هماهنگ میشه . درامز هم که از تیکه های متفاوتی تشکیل شده در حالت متداول سبک متال 3-4 Tom یک Snare و 2 تا بیس درام به همراه چندین سنج Cymbal که انواع سنجها که هر چی بیشتر باشند مشخصا تنوع برای ساخت لاین درامز بیشتر میشه و دست درامر بازتر میشه انواع سنجهایی که متداول هستند و صدای اونها رو در آهنگهای متال میشنویم ( Hi-hat , Crash , Ride , Splash , Chinese) هستند که مثلا صدای "های هت" اگه باز باشه و یا بسته باشه متفاوته و صدای راید هم اگه روی قسمت Bell زده بشه و یا رو بدنه سنج باز متفاوته ! پس ترکیبی از این چند ساز موسیقی متال رو با این همه تنوع ایجاد کرده .
در موسیقی متال برای تغییر صدای گیتار از افکت های زیادی استفاده میکنند . انواع صداهای Distortion (نوعی افکت که شاخص سبک متال هست) که با انواع افکتهایی از قبیل Flanger و Chorus و ... ترکیب میشن و یا صداهای Clean هستند که باز میتونن به صورت تنظیمات مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند . گیتار لید باز از انواع پدالهای Wah استفاده میکنه که در صدا تغییرات خاص و جالبی ایجاد میکنند .

گرایشهای مختلف سبک متال
سبک متال دارای گرایشهای مختلفی هستش که به نحوی در اون گرایش خاص یا صدای خواننده ( وکالز ) فرق میکنه و یا نوع نواختن همون 3 ساز اصلی و یا سازهای دیگه ای به این 3 ساز اضافه میشن . این عوامل و بعضی از عوامل دیگه که میتونن محتوای متنهای گروهها هم باشه باعث میشه که گرایشهای مختلفی از سبک متال زاده بشن! انواع مختلفی از قبیل Doom Metal , Death Metal , Progressive Metal , Black Metal ,Thrash metal و ..... رو میتونیم گرایشهای مختلف سبک متال دونست که باز خود این گرایشها نیز تقسیم بندی میشن .

ساختار آهنگهای متال

صولا آهنگهای این سبک از قسمتهای مختلفی تشکیل شدند که این ساختار میتونه تغییر پذیر باشه ولی در حال کلی یک آهنگ در سبک متال باید از قسمتهای زیر تشکیل شده باشه :
Intro - Verse - Chorus - Solo - Outro
که باز این قسمتها اضافه و یا کم میشن . قسمت Verse که معمولا قبل Chorus قرار میگیره و قسمتی هستش که وکالز همراه گیتار ریتم اجرا میشه و متن نسبتا طولانی تری نسبت به Chorus رو به همراه داره . قسمت Chorus قسمتی هستش که اکثرا بعد از شنیدن اهنگ در ذهن میمونه و این تو ذهن بودن از معیارهای Chorus هستش شاید دلیلش این باشه که ملودی خاصی داره و چندین بار هم تا آخر آهنگ تکرار میشه اکثرا اسامی آهنگ در Chorus آهنگ ها هم تکرار میشن . قسمت سولو رو که قبلا هم بحث کردیم قسمتی از آهنگ هستش که گیتار لید هنرنمایی میکنه و میشه گفت از جذابیت موسیقی متال سولوهای خوبی هست که در این سبک وجود داره
نظرات 2 + ارسال نظر
محمد پنج‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 18:15

ایدین قالب تو عوض کن پلیز

متنت ناقص توش می یاد

مطلبات اورجینال و عالی اند

راستی از سایت مبزو تو پیونداش برو به سرزمین سینما تیزر بعد از خواندن بسوزانید ( کوئن ها ) را دانلود کن ببین.

باشه مرسی از پیشنهادت البته قالبم رو خودم کامل دارم ولی چشم
مرسی

احمدرضا جمعه 25 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 14:06 http://www.30nama1900.blogfa.com

سلام پسر
وبلاگت خیلی توپه!!
اگ میشه درمورد موسیقی راک بیشتر بنویس
مثل پینک فلوید-بیتلز-گانز و ....
به وبلاگ سینمایی منم سر بزن
با تبادل لینک موافقی؟
خبر بده
بای

سلام احمدرضا
من که موافقم اگه تو مشکلی نداری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد